BIBLIOTECARIS-DOCUMENTALISTES. QUÈ SABEM FER I QUÈ OFERIM A LES
ORGANITZACIONS DEL SEGLE XXI
INTRODUCCIÓ
Els professionals de la informació som
experts en gestionar la informació interna i externa d´una organització de
manera que sigui un dels seus actius més valuosos.
L´evolució
de les tecnologies i les necessitats canviants de les empreses han portat a la
creació de nous perfils professionals lligats a la Gestió de la Informació.
EXPERTS EN TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ (TIC)
Administrador de serveis electrònics d´informació. Garanteix la
coherència global del contingut i l´evolució de l´arquitectura d´un sistema
d´informació documental informatitzat, la seva producció, el seu control i la
seva difusió.
Administrador-director d´una xarxa documental. Garanteix la coordinació entre estructures o persones que constitueixen
una xarxa de cooperació documental. En la majoria de casos, la xarxa documental
és productora d´un o diversos serveis electrònics d´informació. Organitza la
cooperació entre les diferents entitats de la xarxa, tant per distribuir els
recursos documentals com les activitats sistematitzades de producció,
explotació i difusió de les dades.
Analista d´informació. Analitza requeriments, descriu les funcionalitats i
defineix el test de proves i validació de la qualitat d´un sistema
d´informació.
Arquitecte de continguts. Selecciona i organitza recursos d´informació amb
l´objectiu de facilitar l´accés per part dels usuaris finals, amb especial
atenció a la usuabilitat i orientació a l´usuari.
Dissenyador conceptual multimedia. Transforma una idea de publicació en obra
interactiva de caràcter professional, pedagògica, etc., en funció de les
característiques dels públics identificats. Selecciona i estructura la
informació per oferir en un o diversos recorreguts de consulta als usuaris del
producte. Desenvolupa tantes versions com suports disponibles al mercat: en
línia, cd-rom, regals corporatius, etc.
Expert en usuabilitat. Dissenyador d´interficies d´usuaris. Dissenya interfícies
d´usuaris, defineix i avalua els paràmetres de navegació, ús i qualitat de
sistemes i aplicacions.
Gestor de bases de dades documental. Administra un tipus particular de servei
d´informació electrònica, que són les bases de dades documentals.
Gestor d´informació. Gestiona, dissenya i desenvolupa els sistemes
d´informació en una organització, especialment en l´àmbit de les noves
tecnologies.
Webmaster. Dins del marc d´un servei electrònic de tecnologies
Internet, assegura l´explotació tècnica i funcional del servei.
EXPERTS DEL SECTOR EMPRESARIAL
Arquitecte del coneixement. Contribueix a la transferència de saber i
saber fer, vetlla per la capitalització de coneixements adquirits o
desenvolupats per l´empresa i participa en la gestió dels dispositius que
faciliten la mobilització d´aquest per personal.
Agent d´informació. Assegura la interacció entre els seus clients,
sol·licitants d´informació, i les fonts d´informació pertinents i els sistemes
d´informació, amb el component de valor afegit. Exerceix sovint a empreses de
servei o a organismes públics altament especialitzats.
Expert en vigilància empresarial. Expert en vigilància competitiva.
Especialista en Informació Empresarial. Selecciona i tracta informació sobre l´evolució de l´entorn (tècnica,
competència, econòmica, reglamentària, etc.) de l´empresa per ajudar a la presa
de decisió. En funció de l´empresa, aquest perfil s´orientarà més cap a
activitats d´anàlisi estratègica, d´estudis, de productes o de recerca.
Expert en documentació tècnica. Documentalista tècnic. Garanteix la
coherència i la gestió dels documents (plans, especificacions, manuals, etc.)
associats a diferents configuracions de productes, materials o no, de
l´empresa.
Expert en estudis documentals. Davant d´una problemàtica donada, recull la
documentació útil i prepara un document de síntesi adreçat a un públic
determinat.
CONSULTORS I FORMADORS
Consultor de sistemes de gestió documental. Aconsella a les empreses en el camp de la
informació documental sobre els aspectes següents: organització, tecnologies de
la informació, estratègia i gestió, màrqueting, acció comercial, producció,
recursos humans, comunicació i fins i tot sobre el marc jurídic i fiscal.
Consultor-formador en informació i documentació. Aconsella a les
empreses en el camp de la formació permanent en matèria d´informació i
documentació, i concep i dinamitza les accions de formació en aquest àmbit.
Formador d´usuaris. Assegura les accions de formació per als usuaris del
servei d´informació. Aquestes accions són essencialment sobre la recerca, el
tractament i la gestió d´informació, amb l´objectiu de que els usuaris siguin
autònoms.
Profesor-investigador en ciències de la informació. Consagrat a la
docència i a la recerca científica, i en tant que membre de la comunitat
professional universitària, als aspectes teòrics i o aplicats de les ciències i
tècniques de la informació i la documentació.
BIBLIOTECARIS-DOCUMENTALISTES
Analista-Indexador-Catalogador. Garanteix el tractament intel·lectual dels
documents; extreu dels documents les dades textuals, conceptuals o factuals,
les codifica o les formalitza amb la finalitat d´alimentar una base de dades o
d´elaborar un producte documental d´alta qualitat.
Arxiver d´empresa-Documentalista arxiver. Té cura, amb finalitat patrimonial, del
conjunt dels arxius, inclosos els arxius vius, en el si d´una empresa i els
comunica als que en tenen dret.
Bibliògraf. Elabora a demanda bibliografies generals o
especialitzades sobre una matèria, un autor, un país, una època.
Bibliotecari. Té cura d´un fons documental (independentment dels
formats) i posa a disposició de qui sol·licita informació i dels usuaris
potencials els documents pertinents i útils per satisfer les seves necessitats
i interessos. Normalment treballa en el context d´una biblioteca o centre de
documentació, tant en un àmbit generalista com especialitzat.
Documentalista. Posa a disposició dels seus usuaris la informació
sol·licitada, tant conceptual com factual, extreta de diverses fonts, satisfent
les seves necessitats d´informació, a un cost i a un termini raonables. Pot
exercir en un àmbit generalista o especialitzat.
Especialista en productes documentals. Concep i realitza els productes derivats
d´informacions primàries o secundàries: anuari, butlletí bibliogràfic, catàleg
de recursos, dossier documentals, servei d´alerta, revista de premsa,
repertori, lloc web documental,etc.
Expert en llenguatges documentals. Ontologista. Expert en taxonomies. Posa a l´abast
dels usuaris (usuaris finals i analistes-indexadors), un llenguatge o
vocabulari adaptat destinat a millorar la pertinència del sistema d´informació
i documentació. Té cura i fa evolucionar un llenguatge documental (tesaure,
lèxic, vocabulari, taxonomia).
Referencista. Expert en la recerca d´informació. Garanteix la
interacció entre els seus clients i els recursos d´informació, analitza i
interpreta les necessitats, recerca la informació apropiada per tots els
mitjans legals, la processa i la proveeix en les modalitats apropiades.
SOM ESPECIALISTES EN....
·
Aconsellar les empreses en tot els aspectes relacionats
amb la gestió de la informació i el coneixement: selecció, organització,
tractament i difusió.
- Aconsellar a les organitzacions en el camp de la formació permanent en matèria d´informació i documentació.
- Actuar com a interlocutor entre els clients i els recursos d´informació.
- Analitzar requeriments, descripció de funcionalitat i definició del test de proves i validació de la qualitat del sistema d´informació.
- Assegurar l´explotació tècnica i o funcional d´un lloc web, d´una Intranet o una Extranet.
- Assessorar a les empreses sobre les fonts documentals útils i la seva integració a l´activitat de l´empresa.
- Confeccionar subproductes derivats de fonts d´informació (dossier de premsa, anuaris, informes, etc.).
- Definir i avaluar els paràmetres de navegació, ús i qualitat de sistemes i aplicacions.
- Dissenyar interfícies d´usuaris.
- Elaborar bibliografies.
- Elaborar i mantenir llenguatges documentals adients al sistema d´informació i als seus usuaris (tesaures, taxonomies, etc.).
- Elaborar productes documentals.
- Formar als usuaris en tècniques i practiques documentals.
- Gestionar fons documentals (tractament, serveis i difusió).
- Gestionar l´arxiu de l´empresa.
- Gestionar, dissenyar i desenvolupar els sistemes d´informació en una organització, especialment en l´àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Impartir ensenyaments universitaris sobre ciències de la informació i de la documentació.
- Realitzar el tractament intel·lectual de qualsevol tipus i suports documentals.
- Realitzar recerques d´informació especialitzades.
- Seleccionar i analitzar informació critica per a l´empresa i sobre l´evolució del seu entorn.
- Seleccionar i organitzar recursos d´informació amb l´objectiu de facilitar l´accés amb especial atenció a la usuabilitat i orientació a l´usuari.
- Sensibilitzar i motivar als usuaris (interns o externs) en la recerca i la gestió de la informació.
- Supervisar i gestionar la documentació de caràcter tècnic generada per l´empresa.
- Transformar una idea de publicació en obra interactiva de caràcter professional, pedagògica, etc.
- Vetllar per la capitalització de coneixements adquirits o desenvolupats per l´empresa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada